Co to jest czterodrożny zawór elektromagnetyczny? Czterodrogowe zawory elektromagnetyczne posiadają dwa porty, po jednym w każdym kierunku, dla ciśnienia wylotowego z cylindra. Działają one na dwa sposoby – w stanie niewzbudzonym odwracają połączenia, a w pozycji wzbudzonej uwalniają ciśnienie. Z tego powodu są często stosowane w układach wydechowych w samochodach. Silnik parowy podwójnego działania jest częstym zastosowaniem tych zaworów.
Mniej kosztowne
Jeśli szukasz mniej kosztownego zaworu czterodrogowego, możesz zdecydować się na taki, który posiada cewkę elektromagnetyczną. Zawór ten jest umieszczony po przeciwnej stronie płytki 47 niż cewka 53, przyciągając ją do cewki, gdy jest ona pod napięciem. Zawór ten pozostaje na miejscu, dopóki druga cewka nie zostanie zasilona. Jest on dostępny zarówno w konfiguracji Lead Wire, jak i Plug-In Din. Poza tym można wybrać konfigurację z przełącznikiem jednobiegunowym-dwuprzerwowym.
Konstrukcja zaworu czterodrogowego składa się z korpusu zaworu z czterema portami i mnóstwem przejść. Każdy port komunikuje się z dwoma innymi poprzez przejścia. Każdy port wyposażony jest w zawór sterujący przepływem cieczy. Zawory są tak rozmieszczone, że jedno przejście z każdego portu jest otwarte, a drugie zamknięte. Zawory są tak skonstruowane, że płyn może przepływać w pożądanym kierunku.
Zaproponowano kilka konstrukcji zaworów czterodrogowych. Jednak wiele z nich jest nieporęcznych i drogich, a także mają większą przepustowość niż wymagana. Nie zawsze też są w stanie zadowalająco wykonać swoje zadanie. Dodatkowo mniejsze zawory nie są dostępne. Szczególnie drogie są te sterowane elektrycznie. Konieczne jest określenie rodzaju zaworu, który będzie odpowiedni do danego zastosowania. Jeśli jednak zawór czterodrogowy będzie używany w systemie wysokociśnieniowym, musi być kompatybilny z poziomem ciśnienia.
Zawory te mają różne sposoby okablowania. Jeśli szukasz zaworu czterodrogowego z czterema portami, musisz wziąć pod uwagę rodzaj siłowników dwustronnego działania, których będziesz używać. Cylinder jednostronnego działania będzie wymagał jednego zaworu czterodrogowego, a w przypadku cylindrów dwustronnego działania potrzebny będzie zawór równoważący. Port A jest podłączony do końcówki nasadki, a port B do końcówki pręta. Posiadanie spójnych połączeń portów jest pomocne podczas okablowania obwodu.
Większe możliwości sterowania
Zawór czterodrogowy ma trzy różne porty i oferuje więcej możliwości sterowania niż zawór jednodrogowy. Na przykład w siłowniku pneumatycznym podwójnego działania można indywidualnie sterować natężeniem przepływu w każdym porcie. Dzięki temu zawór jest idealny do sterowania prędkością siłownika pneumatycznego dwustronnego działania. Można również użyć zaworu 4-drogowego w serwomotorze, aby ułatwić zarządzanie przepływem płynu.
Maksymalną wydajność zaworu określa jego wartość Cvs lub Kvs, czyli maksymalne natężenie przepływu, jakie może obsłużyć przy określonym ciśnieniu i gęstości. Wartość ta będzie się zmieniać w zależności od szybkości otwierania i zamykania zaworu. Niezależnie od wydajności zaworu, wartość ta stanowi wskazówkę dla kontroli przepływu wody. Należy jednak pamiętać, że pojemność zaworu o niskim przepływie nie musi oznaczać, że zawór nie będzie działał, jeśli będzie potrzebny.
Zawór czterodrogowy jest integralną częścią wielu procesów przemysłowych, a elastyczność, jaką zapewnia, pozwala na bardziej precyzyjne sterowanie. Jego wszechstronność sprawia, że jest to idealny wybór do mieszania i dystrybucji. Port NO znajduje się na dole zaworu, więc jego położenie powinno być jasne na schemacie. Zmieniając rozmieszczenie portów, można również zobaczyć położenie portu NO. Można nawet odwrócić schemat zaworu, jeśli trzeba poznać prawidłowe położenie jego portu NO.
Zawór 4-drogowy jest ważnym elementem pompy mieszającej. Jego zaletą jest możliwość płynnej regulacji przepływu przy niskim i wysokim obciążeniu, a także kompatybilność z pompami o zmiennej prędkości obrotowej ESBE. Ponadto zawór 4-drogowy sprawdza się w pompach o zmiennej prędkości obrotowej, co zmniejsza zapotrzebowanie pompy na moc. W przypadku pompy o zmiennej prędkości obrotowej łatwo jest sterować przepływem przez zawór. Tak więc, gdy chcesz zoptymalizować wydajność swojej pompy, użyj zaworu czterodrogowego.
Zasada Bernoulliego
Zasada Bernoulliego jest prostą, ale głęboką koncepcją w mechanice płynów. Mówi ona, że prędkość płynu wzrasta wraz ze spadkiem ciśnienia i energii całkowitej. Pierwotnie zasada ta została opracowana przez Daniela Bernoulliego, który opublikował ją w 1738 roku. Później Leonhard Euler wyprowadził równanie zasady. Zasada ma zastosowanie do ustalonego przepływu płynu przez przewód stożkowy.
Zasada opiera się na idei, że gradient ciśnienia płynu jest iloczynem energii kinetycznej w obu stronach. W uproszczeniu zasada ta jest podstawą działania zaworu czterodrogowego. Płyny można również mierzyć za pomocą równania Bernoulliego. W przypadku płynu poruszającego się w rurze, jego natężenie przepływu jest iloczynem jego średniej prędkości (V) i pola przekroju poprzecznego (A), gdzie A jest polem przekroju poprzecznego naczynia. Pole to jest bezpośrednio związane ze średnicą (D) i promieniem (r) podniesionymi do kwadratu.
Zasada ta jest często stosowana w rzeczywistych aplikacjach. Dobrym przykładem jest gaźnik w silnikach tłokowych. Zwężka tworzy region niskiego ciśnienia w gardzieli rury. Zasada ta wyjaśnia również dlaczego zawór ze zwężką wykorzystuje dyszę de Lavala. Proces ten przekształca energię ciśnienia w prędkość i zamienia ją na siłę ciągu dzięki trzeciemu prawu ruchu Newtona.
W ogólności zawór czterodrogowy kontroluje pracę cylindra. W systemach hydraulicznych zawór czterodrogowy kieruje płyn pod ciśnieniem do jednego lub obu końców cylindra. W układach pneumatycznych płyn wyparty przez zawór przepływa z powrotem do linii powrotnej lub do atmosfery. Zasada ta ma zastosowanie w wielu gałęziach przemysłu. Zasady działania zaworów czterodrogowych opisano w następnym rozdziale.
Silniki parowe dwustronnego działania
Silnik parowy dwustronnego działania wykorzystuje zawór kierunkowy do sterowania zarówno wlotem, jak i wylotem pary. Ponieważ zawór kontroluje oba przepływy, para może dostarczyć dwa razy więcej mocy. Zawór przesuwa się w przód i w tył, co pozwala parze wejść do cylindra i wyjść z niego z przeciwnego kierunku. Ta konstrukcja zaworu oszczędza parę, zapobiegając nadmiernej ekspansji i dławieniu się cylindra podczas faz sprężania i wydechu.
Cylindry silnika parowego wykorzystują zasadę zaworu czterodrożnego, aby wytworzyć dwa razy więcej mocy niż sam tłok. Para przechodzi przez zawory cylindra, a następnie zmusza tłok do przepychania jej przez cylinder. Zawór wlotowy cylindra pozwala parze wejść do środka, a tłok wypycha ją na zewnątrz. Para jest następnie kierowana przez korbowód, który łączy tłok z kołami.
Zawory czterodrogowe są również znane jako zawory „X”. Mają one cztery lub pięć połączeń rurowych i po jednej kryzie. Zawory te na przemian otwierają i zamykają jedną kryzę na raz. Zawory trójdrożne są często używane w hydraulicznych układach sterowania, gdzie zawory czterodrożne są używane w siłownikach jedno- i dwukierunkowych. Ta zasada działania zaworu została opatentowana w 1923 roku przez Denisa Papina i od tego czasu została włączona do silników parowych jako standard.
Silnik parowy działa poprzez dostarczanie gorącej pary przez kocioł. Para rozszerza się pod wysokim ciśnieniem. W efekcie część energii cieplnej zamieniana jest na pracę, a reszta uwalniana jest w osobnych aparatach. W przypadku silnika parowego dwustronnego działania, część wody może się ulotnić, a część natychmiast zagotować. Niższe ciśnienie pozwala na zastosowanie lżejszego zbiornika ciśnieniowego, co zwiększa prędkość końcową.
Wysokoprzepływowe zawory dwudrogowe
Zawór wysokoprzepływowy Lee serii 296 wykorzystuje dwustopniowy poppet, aby zapewnić do dziewięciu razy większy przepływ niż w przypadku standardowej konfiguracji pilotowej. Jego innowacyjna konstrukcja cewki zapewnia niskie zużycie energii i szybki czas reakcji. Zawór ten, spełniający liczne normy przemysłowe i środowiskowe, sprawdził się w wymagających zastosowaniach. Zastosowania wysokociśnieniowe wymagają zaworów o dużych przepływach, a ten zawór spełnia te wymagania. Ten zawór jest również dostępny w różnych rozmiarach, od 1/2 cala NPT do jednego cala NPT.
Zawór kulowy Super Flow to duży, wszechstronny i ekonomiczny zawór, który może być używany do zasilania dwóch węży LDH lub jednego węża LDH z dwóch linii. Jego popychacze ze stali nierdzewnej i konstrukcja o niskim tarciu umożliwiają podawanie w dowolnym kierunku. Zawór kulowy Super Flow jest również wyposażony w regulowany zawór bezpieczeństwa. Może być również wyposażony w przyłącza NST i Storz, co umożliwia elastyczne konfiguracje. Zawór kulowy Super Flow jest dostępny w dwóch rozmiarach o wysokim przepływie i jest dostępny z przyłączem Storz lub NST.
Pilotowane zawory kątowe z gniazdem są obsługiwane przez jedno- lub dwukierunkowe siłowniki tłokowe. Zawory te są dostępne w dwóch materiałach, w zależności od temperatury otoczenia. Zawory odcinające Parker są przeznaczone do bezpiecznej obsługi powietrza, gazów i cieczy w zastosowaniach hydraulicznych, chłodniczych i lotniczych. Ich hydrauliczny zespół hamująco-podnoszący zapewnia łatwą, bezpieczną obsługę gazów i cieczy. Miniaturowy zawór kulowy Beswick oferuje zwiększony przepływ w porównaniu z zaworem kulowym 10-32.
Czterodrogowy zawór elektromagnetyczny – zasada działania
Co to jest czterodrogowy zawór elektromagnetyczny? Czterodrogowe zawory elektromagnetyczne posiadają dwa porty, po jednym w każdym kierunku, dla ciśnienia wylotowego z cylindra. Działają one na dwa sposoby – w stanie beznapięciowym odwracają połączenia, a w pozycji pod napięciem uwalniają ciśnienie. Z tego powodu są często stosowane w układach wydechowych w samochodach. Silnik parowy podwójnego działania jest częstym zastosowaniem tych zaworów.
Mniej kosztowne
Jeśli szukasz mniej kosztownego zaworu czterodrogowego, możesz zdecydować się na taki, który posiada cewkę elektromagnetyczną. Zawór ten jest umieszczony po przeciwnej stronie płytki 47 niż cewka 53, przyciągając ją do cewki, gdy jest ona pod napięciem. Zawór ten pozostaje na miejscu, dopóki druga cewka nie zostanie zasilona. Jest on dostępny zarówno w konfiguracji Lead Wire, jak i Plug-In Din. Poza tym można wybrać konfigurację z przełącznikiem jednobiegunowym-dwuprzerwowym.
Konstrukcja zaworu czterodrogowego składa się z korpusu zaworu z czterema portami i mnóstwem przejść. Każdy port komunikuje się z dwoma innymi poprzez przejścia. Każdy port wyposażony jest w zawór sterujący przepływem cieczy. Zawory są tak rozmieszczone, że jedno przejście z każdego portu jest otwarte, a drugie zamknięte. Zawory są tak skonstruowane, że płyn może przepływać w pożądanym kierunku.
Zaproponowano kilka konstrukcji zaworów czterodrogowych. Jednak wiele z nich jest nieporęcznych i drogich, a także mają większą przepustowość niż wymagana. Nie zawsze też są w stanie zadowalająco wykonać swoje zadanie. Dodatkowo mniejsze zawory nie są dostępne. Szczególnie drogie są te sterowane elektrycznie. Konieczne jest określenie rodzaju zaworu, który będzie odpowiedni do danego zastosowania. Jeśli jednak zawór czterodrogowy będzie używany w systemie wysokociśnieniowym, musi być kompatybilny z poziomem ciśnienia.
Zawory te mają różne sposoby okablowania. Jeśli szukasz zaworu czterodrogowego z czterema portami, musisz wziąć pod uwagę rodzaj siłowników dwustronnego działania, których będziesz używać. Cylinder jednostronnego działania będzie wymagał jednego zaworu czterodrogowego, a w przypadku cylindrów dwustronnego działania potrzebny będzie zawór równoważący. Port A jest podłączony do końcówki nasadki, a port B do końcówki pręta. Posiadanie spójnych połączeń portów jest pomocne podczas okablowania obwodu.
Większe możliwości sterowania
Zawór czterodrogowy ma trzy różne porty i oferuje więcej możliwości sterowania niż zawór jednodrogowy. Na przykład w siłowniku pneumatycznym podwójnego działania można indywidualnie sterować natężeniem przepływu w każdym porcie. Dzięki temu zawór jest idealny do sterowania prędkością siłownika pneumatycznego dwustronnego działania. Można również użyć zaworu 4-drogowego w serwomotorze, aby ułatwić zarządzanie przepływem płynu.
Maksymalną wydajność zaworu określa jego wartość Cvs lub Kvs, czyli maksymalne natężenie przepływu, jakie może obsłużyć przy określonym ciśnieniu i gęstości. Wartość ta będzie się zmieniać w zależności od szybkości otwierania i zamykania zaworu. Niezależnie od wydajności zaworu, wartość ta stanowi wskazówkę dla kontroli przepływu wody. Należy jednak pamiętać, że pojemność zaworu o niskim przepływie nie musi oznaczać, że zawór nie będzie działał, jeśli będzie potrzebny.
Zawór czterodrogowy jest integralną częścią wielu procesów przemysłowych, a elastyczność, jaką zapewnia, pozwala na bardziej precyzyjne sterowanie. Jego wszechstronność sprawia, że jest to idealny wybór do mieszania i dystrybucji. Port NO znajduje się na dole zaworu, więc jego położenie powinno być jasne na schemacie. Zmieniając rozmieszczenie portów, można również zobaczyć położenie portu NO. Można nawet odwrócić schemat zaworu, jeśli trzeba poznać prawidłowe położenie jego portu NO.
Zawór 4-drogowy jest ważnym elementem pompy mieszającej. Jego zaletą jest możliwość płynnej regulacji przepływu przy niskim i wysokim obciążeniu, a także kompatybilność z pompami o zmiennej prędkości obrotowej ESBE. Ponadto zawór 4-drogowy sprawdza się w pompach o zmiennej prędkości obrotowej, co zmniejsza zapotrzebowanie pompy na moc. W przypadku pompy o zmiennej prędkości obrotowej łatwo jest sterować przepływem przez zawór. Tak więc, gdy chcesz zoptymalizować wydajność swojej pompy, użyj zaworu czterodrogowego.
Zasada Bernoulliego
Zasada Bernoulliego jest prostą, ale głęboką koncepcją w mechanice płynów. Mówi ona, że prędkość płynu wzrasta wraz ze spadkiem ciśnienia i energii całkowitej. Pierwotnie zasada ta została opracowana przez Daniela Bernoulliego, który opublikował ją w 1738 roku. Później Leonhard Euler wyprowadził równanie zasady. Zasada ma zastosowanie do ustalonego przepływu płynu przez przewód stożkowy.
Zasada opiera się na idei, że gradient ciśnienia płynu jest iloczynem energii kinetycznej w obu stronach. W uproszczeniu zasada ta jest podstawą działania zaworu czterodrogowego. Płyny można również mierzyć za pomocą równania Bernoulliego. W przypadku płynu poruszającego się w rurze, jego natężenie przepływu jest iloczynem jego średniej prędkości (V) i pola przekroju poprzecznego (A), gdzie A jest polem przekroju poprzecznego naczynia. Pole to jest bezpośrednio związane ze średnicą (D) i promieniem (r) podniesionymi do kwadratu.
Zasada ta jest często stosowana w rzeczywistych aplikacjach. Dobrym przykładem jest gaźnik w silnikach tłokowych. Zwężka tworzy region niskiego ciśnienia w gardzieli rury. Zasada ta wyjaśnia również dlaczego zawór ze zwężką wykorzystuje dyszę de Lavala. Proces ten przekształca energię ciśnienia w prędkość i zamienia ją na siłę ciągu dzięki trzeciemu prawu ruchu Newtona.
W ogólności zawór czterodrogowy kontroluje pracę cylindra. W systemach hydraulicznych zawór czterodrogowy kieruje płyn pod ciśnieniem do jednego lub obu końców cylindra. W układach pneumatycznych płyn wyparty przez zawór przepływa z powrotem do linii powrotnej lub do atmosfery. Zasada ta ma zastosowanie w wielu gałęziach przemysłu. Zasady działania zaworów czterodrogowych opisano w następnym rozdziale.
Silniki parowe dwustronnego działania
Silnik parowy dwustronnego działania wykorzystuje zawór kierunkowy do sterowania zarówno wlotem, jak i wylotem pary. Ponieważ zawór kontroluje oba przepływy, para może dostarczyć dwa razy więcej mocy. Zawór przesuwa się w przód i w tył, co pozwala parze wejść do cylindra i wyjść z niego z przeciwnego kierunku. Ta konstrukcja zaworu oszczędza parę, zapobiegając nadmiernej ekspansji i dławieniu się cylindra podczas faz sprężania i wydechu.
Cylindry silnika parowego wykorzystują zasadę zaworu czterodrożnego, aby wytworzyć dwa razy więcej mocy niż sam tłok. Para przechodzi przez zawory cylindra, a następnie zmusza tłok do przepychania jej przez cylinder. Zawór wlotowy cylindra pozwala parze wejść do środka, a tłok wypycha ją na zewnątrz. Para jest następnie kierowana przez korbowód, który łączy tłok z kołami.
Zawory czterodrogowe są również znane jako zawory „X”. Mają one cztery lub pięć połączeń rurowych i po jednej kryzie. Zawory te na przemian otwierają i zamykają jedną kryzę na raz. Zawory trójdrożne są często używane w hydraulicznych układach sterowania, gdzie zawory czterodrożne są używane w siłownikach jedno- i dwukierunkowych. Ta zasada działania zaworu została opatentowana w 1923 roku przez Denisa Papina i od tego czasu została włączona do silników parowych jako standard.
Silnik parowy działa poprzez dostarczanie gorącej pary przez kocioł. Para rozszerza się pod wysokim ciśnieniem. W efekcie część energii cieplnej zamieniana jest na pracę, a reszta uwalniana jest w osobnych aparatach. W przypadku silnika parowego dwustronnego działania, część wody może się ulotnić, a część natychmiast zagotować. Niższe ciśnienie pozwala na zastosowanie lżejszego zbiornika ciśnieniowego, co zwiększa prędkość końcową.
Wysokoprzepływowe zawory dwudrogowe
Zawór wysokoprzepływowy Lee serii 296 wykorzystuje dwustopniowy poppet, aby zapewnić do dziewięciu razy większy przepływ niż w przypadku standardowej konfiguracji pilotowej. Jego innowacyjna konstrukcja cewki zapewnia niskie zużycie energii i szybki czas reakcji. Zawór ten, spełniający liczne normy przemysłowe i środowiskowe, sprawdził się w wymagających zastosowaniach. Zastosowania wysokociśnieniowe wymagają zaworów o dużych przepływach, a ten zawór spełnia te wymagania. Ten zawór jest również dostępny w różnych rozmiarach, od 1/2 cala NPT do jednego cala NPT.
Zawór kulowy Super Flow to duży, wszechstronny i ekonomiczny zawór, który może być używany do zasilania dwóch węży LDH lub jednego węża LDH z dwóch linii. Jego popychacze ze stali nierdzewnej i konstrukcja o niskim tarciu umożliwiają podawanie w dowolnym kierunku. Zawór kulowy Super Flow jest również wyposażony w regulowany zawór bezpieczeństwa. Może być również wyposażony w przyłącza NST i Storz, co umożliwia elastyczne konfiguracje. Zawór kulowy Super Flow jest dostępny w dwóch rozmiarach o wysokim przepływie i jest dostępny z przyłączem Storz lub NST.
Pilotowane zawory kątowe z gniazdem są obsługiwane przez jedno- lub dwukierunkowe siłowniki tłokowe. Zawory te są dostępne w dwóch materiałach, w zależności od temperatury otoczenia. Zawory odcinające Parker są przeznaczone do bezpiecznej obsługi powietrza, gazów i cieczy w zastosowaniach hydraulicznych, chłodniczych i lotniczych. Ich hydrauliczny zespół hamująco-podnoszący zapewnia łatwą, bezpieczną obsługę gazów i cieczy. Miniaturowy zawór kulowy Beswick oferuje zwiększony przepływ w porównaniu z zaworem kulowym 10-32.
Czterodrogowy zawór elektromagnetyczny – zasada działania
Co to jest czterodrogowy zawór elektromagnetyczny? Czterodrogowe zawory elektromagnetyczne posiadają dwa porty, po jednym w każdym kierunku, dla ciśnienia wylotowego z cylindra. Działają one na dwa sposoby – w stanie beznapięciowym odwracają połączenia, a w pozycji pod napięciem uwalniają ciśnienie. Z tego powodu są często stosowane w układach wydechowych w samochodach. Silnik parowy podwójnego działania jest częstym zastosowaniem tych zaworów.
Mniej kosztowne
Jeśli szukasz mniej kosztownego zaworu czterodrogowego, możesz zdecydować się na taki, który posiada cewkę elektromagnetyczną. Zawór ten jest umieszczony po przeciwnej stronie płytki 47 niż cewka 53, przyciągając ją do cewki, gdy jest ona pod napięciem. Zawór ten pozostaje na miejscu, dopóki druga cewka nie zostanie zasilona. Jest on dostępny zarówno w konfiguracji Lead Wire, jak i Plug-In Din. Poza tym można wybrać konfigurację z przełącznikiem jednobiegunowym-dwuprzerwowym.
Konstrukcja zaworu czterodrogowego składa się z korpusu zaworu z czterema portami i mnóstwem przejść. Każdy port komunikuje się z dwoma innymi poprzez przejścia. Każdy port wyposażony jest w zawór sterujący przepływem cieczy. Zawory są tak rozmieszczone, że jedno przejście z każdego portu jest otwarte, a drugie zamknięte. Zawory są tak skonstruowane, że płyn może przepływać w pożądanym kierunku.
Zaproponowano kilka konstrukcji zaworów czterodrogowych. Jednak wiele z nich jest nieporęcznych i drogich, a także mają większą przepustowość niż wymagana. Nie zawsze też są w stanie zadowalająco wykonać swoje zadanie. Dodatkowo mniejsze zawory nie są dostępne. Szczególnie drogie są te sterowane elektrycznie. Konieczne jest określenie rodzaju zaworu, który będzie odpowiedni do danego zastosowania. Jeśli jednak zawór czterodrogowy będzie używany w systemie wysokociśnieniowym, musi być kompatybilny z poziomem ciśnienia.
Zawory te mają różne sposoby okablowania. Jeśli szukasz zaworu czterodrogowego z czterema portami, musisz wziąć pod uwagę rodzaj siłowników dwustronnego działania, których będziesz używać. Cylinder jednostronnego działania będzie wymagał jednego zaworu czterodrogowego, a w przypadku cylindrów dwustronnego działania potrzebny będzie zawór równoważący. Port A jest podłączony do końcówki nasadki, a port B do końcówki pręta. Posiadanie spójnych połączeń portów jest pomocne podczas okablowania obwodu.
Większe możliwości sterowania
Zawór czterodrogowy ma trzy różne porty i oferuje więcej możliwości sterowania niż zawór jednodrogowy. Na przykład w siłowniku pneumatycznym podwójnego działania można indywidualnie sterować natężeniem przepływu w każdym porcie. Dzięki temu zawór jest idealny do sterowania prędkością siłownika pneumatycznego dwustronnego działania. Można również użyć zaworu 4-drogowego w serwomotorze, aby ułatwić zarządzanie przepływem płynu.
Maksymalną wydajność zaworu określa jego wartość Cvs lub Kvs, czyli maksymalne natężenie przepływu, jakie może obsłużyć przy określonym ciśnieniu i gęstości. Wartość ta będzie się zmieniać w zależności od szybkości otwierania i zamykania zaworu. Niezależnie od wydajności zaworu, wartość ta stanowi wskazówkę dla kontroli przepływu wody. Należy jednak pamiętać, że pojemność zaworu o niskim przepływie nie musi oznaczać, że zawór nie będzie działał, jeśli będzie potrzebny.
Zawór czterodrogowy jest integralną częścią wielu procesów przemysłowych, a elastyczność, jaką zapewnia, pozwala na bardziej precyzyjne sterowanie. Jego wszechstronność sprawia, że jest to idealny wybór do mieszania i dystrybucji. Port NO znajduje się na dole zaworu, więc jego położenie powinno być jasne na schemacie. Zmieniając rozmieszczenie portów, można również zobaczyć położenie portu NO. Można nawet odwrócić schemat zaworu, jeśli trzeba poznać prawidłowe położenie jego portu NO.
Zawór 4-drogowy jest ważnym elementem pompy mieszającej. Jego zaletą jest możliwość płynnej regulacji przepływu przy niskim i wysokim obciążeniu, a także kompatybilność z pompami o zmiennej prędkości obrotowej ESBE. Ponadto zawór 4-drogowy sprawdza się w pompach o zmiennej prędkości obrotowej, co zmniejsza zapotrzebowanie pompy na moc. W przypadku pompy o zmiennej prędkości obrotowej łatwo jest sterować przepływem przez zawór. Tak więc, gdy chcesz zoptymalizować wydajność swojej pompy, użyj zaworu czterodrogowego.
Zasada Bernoulliego
Zasada Bernoulliego jest prostą, ale głęboką koncepcją w mechanice płynów. Mówi ona, że prędkość płynu wzrasta wraz ze spadkiem ciśnienia i energii całkowitej. Pierwotnie zasada ta została opracowana przez Daniela Bernoulliego, który opublikował ją w 1738 roku. Później Leonhard Euler wyprowadził równanie zasady. Zasada ma zastosowanie do ustalonego przepływu płynu przez przewód stożkowy.
Zasada opiera się na idei, że gradient ciśnienia płynu jest iloczynem energii kinetycznej w obu stronach. W uproszczeniu zasada ta jest podstawą działania zaworu czterodrogowego. Płyny można również mierzyć za pomocą równania Bernoulliego. W przypadku płynu poruszającego się w rurze, jego natężenie przepływu jest iloczynem jego średniej prędkości (V) i pola przekroju poprzecznego (A), gdzie A jest polem przekroju poprzecznego naczynia. Pole to jest bezpośrednio związane ze średnicą (D) i promieniem (r) podniesionymi do kwadratu.
Zasada ta jest często stosowana w rzeczywistych aplikacjach. Dobrym przykładem jest gaźnik w silnikach tłokowych. Zwężka tworzy region niskiego ciśnienia w gardzieli rury. Zasada ta wyjaśnia również dlaczego zawór ze zwężką wykorzystuje dyszę de Lavala. Proces ten przekształca energię ciśnienia w prędkość i zamienia ją na siłę ciągu dzięki trzeciemu prawu ruchu Newtona.
W ogólności zawór czterodrogowy kontroluje pracę cylindra. W systemach hydraulicznych zawór czterodrogowy kieruje płyn pod ciśnieniem do jednego lub obu końców cylindra. W układach pneumatycznych płyn wyparty przez zawór przepływa z powrotem do linii powrotnej lub do atmosfery. Zasada ta ma zastosowanie w wielu gałęziach przemysłu. Zasady działania zaworów czterodrogowych opisano w następnym rozdziale.
Silniki parowe dwustronnego działania
Silnik parowy dwustronnego działania wykorzystuje zawór kierunkowy do sterowania zarówno wlotem, jak i wylotem pary. Ponieważ zawór kontroluje oba przepływy, para może dostarczyć dwa razy więcej mocy. Zawór przesuwa się w przód i w tył, co pozwala parze wejść do cylindra i wyjść z niego z przeciwnego kierunku. Ta konstrukcja zaworu oszczędza parę, zapobiegając nadmiernej ekspansji i dławieniu się cylindra podczas faz sprężania i wydechu.
Cylindry silnika parowego wykorzystują zasadę zaworu czterodrożnego, aby wytworzyć dwa razy więcej mocy niż sam tłok. Para przechodzi przez zawory cylindra, a następnie zmusza tłok do przepychania jej przez cylinder. Zawór wlotowy cylindra pozwala parze wejść do środka, a tłok wypycha ją na zewnątrz. Para jest następnie kierowana przez korbowód, który łączy tłok z kołami.
Zawory czterodrogowe są również znane jako zawory „X”. Mają one cztery lub pięć połączeń rurowych i po jednej kryzie. Zawory te na przemian otwierają i zamykają jedną kryzę na raz. Zawory trójdrożne są często używane w hydraulicznych układach sterowania, gdzie zawory czterodrożne są używane w siłownikach jedno- i dwukierunkowych. Ta zasada działania zaworu została opatentowana w 1923 roku przez Denisa Papina i od tego czasu została włączona do silników parowych jako standard.
Silnik parowy działa poprzez dostarczanie gorącej pary przez kocioł. Para rozszerza się pod wysokim ciśnieniem. W efekcie część energii cieplnej zamieniana jest na pracę, a reszta uwalniana jest w osobnych aparatach. W przypadku silnika parowego dwustronnego działania, część wody może się ulotnić, a część natychmiast zagotować. Niższe ciśnienie pozwala na zastosowanie lżejszego zbiornika ciśnieniowego, co zwiększa prędkość końcową.
Wysokoprzepływowe zawory dwudrogowe
Zawór wysokoprzepływowy Lee serii 296 wykorzystuje dwustopniowy poppet, aby zapewnić do dziewięciu razy większy przepływ niż w przypadku standardowej konfiguracji pilotowej. Jego innowacyjna konstrukcja cewki zapewnia niskie zużycie energii i szybki czas reakcji. Zawór ten, spełniający liczne normy przemysłowe i środowiskowe, sprawdził się w wymagających zastosowaniach. Zastosowania wysokociśnieniowe wymagają zaworów o dużych przepływach, a ten zawór spełnia te wymagania. Ten zawór jest również dostępny w różnych rozmiarach, od 1/2 cala NPT do jednego cala NPT.
Zawór kulowy Super Flow to duży, wszechstronny i ekonomiczny zawór, który może być używany do zasilania dwóch węży LDH lub jednego węża LDH z dwóch linii. Jego popychacze ze stali nierdzewnej i konstrukcja o niskim tarciu umożliwiają podawanie w dowolnym kierunku. Zawór kulowy Super Flow jest również wyposażony w regulowany zawór bezpieczeństwa. Może być również wyposażony w przyłącza NST i Storz, co umożliwia elastyczne konfiguracje. Zawór kulowy Super Flow jest dostępny w dwóch rozmiarach o wysokim przepływie i jest dostępny z przyłączem Storz lub NST.
Pilotowane zawory kątowe z gniazdem są obsługiwane przez jedno- lub dwukierunkowe siłowniki tłokowe. Zawory te są dostępne w dwóch materiałach, w zależności od temperatury otoczenia. Zawory odcinające Parker są przeznaczone do bezpiecznej obsługi powietrza, gazów i cieczy w zastosowaniach hydraulicznych, chłodniczych i lotniczych. Ich hydrauliczny zespół hamująco-podnoszący zapewnia łatwą, bezpieczną obsługę gazów i cieczy. Miniaturowy zawór kulowy Beswick oferuje zwiększony przepływ w porównaniu z zaworem kulowym 10-32.
Czterodrogowy zawór elektromagnetyczny – zasada działania
Co to jest czterodrogowy zawór elektromagnetyczny? Czterodrogowe zawory elektromagnetyczne posiadają dwa porty, po jednym w każdym kierunku, dla ciśnienia wylotowego z cylindra. Działają one na dwa sposoby – w stanie beznapięciowym odwracają połączenia, a w pozycji pod napięciem uwalniają ciśnienie. Z tego powodu są często stosowane w układach wydechowych w samochodach. Silnik parowy podwójnego działania jest częstym zastosowaniem tych zaworów.
Mniej kosztowne
Jeśli szukasz mniej kosztownego zaworu czterodrogowego, możesz zdecydować się na taki, który posiada cewkę elektromagnetyczną. Zawór ten jest umieszczony po przeciwnej stronie płytki 47 niż cewka 53, przyciągając ją do cewki, gdy jest ona pod napięciem. Zawór ten pozostaje na miejscu, dopóki druga cewka nie zostanie zasilona. Jest on dostępny zarówno w konfiguracji Lead Wire, jak i Plug-In Din. Poza tym można wybrać konfigurację z przełącznikiem jednobiegunowym-dwuprzerwowym.
Konstrukcja zaworu czterodrogowego składa się z korpusu zaworu z czterema portami i mnóstwem przejść. Każdy port komunikuje się z dwoma innymi poprzez przejścia. Każdy port wyposażony jest w zawór sterujący przepływem cieczy. Zawory są tak rozmieszczone, że jedno przejście z każdego portu jest otwarte, a drugie zamknięte. Zawory są tak skonstruowane, że płyn może przepływać w pożądanym kierunku.
Zaproponowano kilka konstrukcji zaworów czterodrogowych. Jednak wiele z nich jest nieporęcznych i drogich, a także mają większą przepustowość niż wymagana. Nie zawsze też są w stanie zadowalająco wykonać swoje zadanie. Dodatkowo mniejsze zawory nie są dostępne. Szczególnie drogie są te sterowane elektrycznie. Konieczne jest określenie rodzaju zaworu, który będzie odpowiedni do danego zastosowania. Jeśli jednak zawór czterodrogowy będzie używany w systemie wysokociśnieniowym, musi być kompatybilny z poziomem ciśnienia.
Zawory te mają różne sposoby okablowania. Jeśli szukasz zaworu czterodrogowego z czterema portami, musisz wziąć pod uwagę rodzaj siłowników dwustronnego działania, których będziesz używać. Cylinder jednostronnego działania będzie wymagał jednego zaworu czterodrogowego, a w przypadku cylindrów dwustronnego działania potrzebny będzie zawór równoważący. Port A jest podłączony do końcówki nasadki, a port B do końcówki pręta. Posiadanie spójnych połączeń portów jest pomocne podczas okablowania obwodu.
Większe możliwości sterowania
Zawór czterodrogowy ma trzy różne porty i oferuje więcej możliwości sterowania niż zawór jednodrogowy. Na przykład w siłowniku pneumatycznym podwójnego działania można indywidualnie sterować natężeniem przepływu w każdym porcie. Dzięki temu zawór jest idealny do sterowania prędkością siłownika pneumatycznego dwustronnego działania. Można również użyć zaworu 4-drogowego w serwomotorze, aby ułatwić zarządzanie przepływem płynu.
Maksymalną wydajność zaworu określa jego wartość Cvs lub Kvs, czyli maksymalne natężenie przepływu, jakie może obsłużyć przy określonym ciśnieniu i gęstości. Wartość ta będzie się zmieniać w zależności od szybkości otwierania i zamykania zaworu. Niezależnie od wydajności zaworu, wartość ta stanowi wskazówkę dla kontroli przepływu wody. Należy jednak pamiętać, że pojemność zaworu o niskim przepływie nie musi oznaczać, że zawór nie będzie działał, jeśli będzie potrzebny.
Zawór czterodrogowy jest integralną częścią wielu procesów przemysłowych, a elastyczność, jaką zapewnia, pozwala na bardziej precyzyjne sterowanie. Jego wszechstronność sprawia, że jest to idealny wybór do mieszania i dystrybucji. Port NO znajduje się na dole zaworu, więc jego położenie powinno być jasne na schemacie. Zmieniając rozmieszczenie portów, można również zobaczyć położenie portu NO. Można nawet odwrócić schemat zaworu, jeśli trzeba poznać prawidłowe położenie jego portu NO.
Zawór 4-drogowy jest ważnym elementem pompy mieszającej. Jego zaletą jest możliwość płynnej regulacji przepływu przy niskim i wysokim obciążeniu, a także kompatybilność z pompami o zmiennej prędkości obrotowej ESBE. Ponadto zawór 4-drogowy sprawdza się w pompach o zmiennej prędkości obrotowej, co zmniejsza zapotrzebowanie pompy na moc. W przypadku pompy o zmiennej prędkości obrotowej łatwo jest sterować przepływem przez zawór. Tak więc, gdy chcesz zoptymalizować wydajność swojej pompy, użyj zaworu czterodrogowego.
Zasada Bernoulliego
Zasada Bernoulliego jest prostą, ale głęboką koncepcją w mechanice płynów. Mówi ona, że prędkość płynu wzrasta wraz ze spadkiem ciśnienia i energii całkowitej. Pierwotnie zasada ta została opracowana przez Daniela Bernoulliego, który opublikował ją w 1738 roku. Później Leonhard Euler wyprowadził równanie zasady. Zasada ma zastosowanie do ustalonego przepływu płynu przez przewód stożkowy.
Zasada opiera się na idei, że gradient ciśnienia płynu jest iloczynem energii kinetycznej w obu stronach. W uproszczeniu zasada ta jest podstawą działania zaworu czterodrogowego. Płyny można również mierzyć za pomocą równania Bernoulliego. W przypadku płynu poruszającego się w rurze, jego natężenie przepływu jest iloczynem jego średniej prędkości (V) i pola przekroju poprzecznego (A), gdzie A jest polem przekroju poprzecznego naczynia. Pole to jest bezpośrednio związane ze średnicą (D) i promieniem (r) podniesionymi do kwadratu.
Zasada ta jest często stosowana w rzeczywistych aplikacjach. Dobrym przykładem jest gaźnik w silnikach tłokowych. Zwężka tworzy region niskiego ciśnienia w gardzieli rury. Zasada ta wyjaśnia również dlaczego zawór ze zwężką wykorzystuje dyszę de Lavala. Proces ten przekształca energię ciśnienia w prędkość i zamienia ją na siłę ciągu dzięki trzeciemu prawu ruchu Newtona.
W ogólności zawór czterodrogowy kontroluje pracę cylindra. W systemach hydraulicznych zawór czterodrogowy kieruje płyn pod ciśnieniem do jednego lub obu końców cylindra. W układach pneumatycznych płyn wyparty przez zawór przepływa z powrotem do linii powrotnej lub do atmosfery. Zasada ta ma zastosowanie w wielu gałęziach przemysłu. Zasady działania zaworów czterodrogowych opisano w następnym rozdziale.
Silniki parowe dwustronnego działania
Silnik parowy dwustronnego działania wykorzystuje zawór kierunkowy do sterowania zarówno wlotem, jak i wylotem pary. Ponieważ zawór kontroluje oba przepływy, para może dostarczyć dwa razy więcej mocy. Zawór przesuwa się w przód i w tył, co pozwala parze wejść do cylindra i wyjść z niego z przeciwnego kierunku. Ta konstrukcja zaworu oszczędza parę, zapobiegając nadmiernej ekspansji i dławieniu się cylindra podczas faz sprężania i wydechu.
Cylindry silnika parowego wykorzystują zasadę zaworu czterodrożnego, aby wytworzyć dwa razy więcej mocy niż sam tłok. Para przechodzi przez zawory cylindra, a następnie zmusza tłok do przepychania jej przez cylinder. Zawór wlotowy cylindra pozwala parze wejść do środka, a tłok wypycha ją na zewnątrz. Para jest następnie kierowana przez korbowód, który łączy tłok z kołami.
Zawory czterodrogowe są również znane jako zawory „X”. Mają one cztery lub pięć połączeń rurowych i po jednej kryzie. Zawory te na przemian otwierają i zamykają jedną kryzę na raz. Zawory trójdrożne są często używane w hydraulicznych układach sterowania, gdzie zawory czterodrożne są używane w siłownikach jedno- i dwukierunkowych. Ta zasada działania zaworu została opatentowana w 1923 roku przez Denisa Papina i od tego czasu została włączona do silników parowych jako standard.
Silnik parowy działa poprzez dostarczanie gorącej pary przez kocioł. Para rozszerza się pod wysokim ciśnieniem. W efekcie część energii cieplnej zamieniana jest na pracę, a reszta uwalniana jest w osobnych aparatach. W przypadku silnika parowego dwustronnego działania, część wody może się ulotnić, a część natychmiast zagotować. Niższe ciśnienie pozwala na zastosowanie lżejszego zbiornika ciśnieniowego, co zwiększa prędkość końcową.
Wysokoprzepływowe zawory dwudrogowe
Zawór wysokoprzepływowy Lee serii 296 wykorzystuje dwustopniowy poppet, aby zapewnić do dziewięciu razy większy przepływ niż w przypadku standardowej konfiguracji pilotowej. Jego innowacyjna konstrukcja cewki zapewnia niskie zużycie energii i szybki czas reakcji. Zawór ten, spełniający liczne normy przemysłowe i środowiskowe, sprawdził się w wymagających zastosowaniach. Zastosowania wysokociśnieniowe wymagają zaworów o dużych przepływach, a ten zawór spełnia te wymagania. Ten zawór jest również dostępny w różnych rozmiarach, od 1/2 cala NPT do jednego cala NPT.
Zawór kulowy Super Flow to duży, wszechstronny i ekonomiczny zawór, który może być używany do zasilania dwóch węży LDH lub jednego węża LDH z dwóch linii. Jego popychacze ze stali nierdzewnej i konstrukcja o niskim tarciu umożliwiają podawanie w dowolnym kierunku. Zawór kulowy Super Flow jest również wyposażony w regulowany zawór bezpieczeństwa. Może być również wyposażony w przyłącza NST i Storz, co umożliwia elastyczne konfiguracje. Zawór kulowy Super Flow jest dostępny w dwóch rozmiarach o wysokim przepływie i jest dostępny z przyłączem Storz lub NST.
Pilotowane zawory kątowe z gniazdem są obsługiwane przez jedno- lub dwukierunkowe siłowniki tłokowe. Zawory te są dostępne w dwóch materiałach, w zależności od temperatury otoczenia. Zawory odcinające Parker są przeznaczone do bezpiecznej obsługi powietrza, gazów i cieczy w zastosowaniach hydraulicznych, chłodniczych i lotniczych. Ich hydrauliczny zespół hamująco-podnoszący zapewnia łatwą, bezpieczną obsługę gazów i cieczy. Miniaturowy zawór kulowy Beswick oferuje zwiększony przepływ w porównaniu z zaworem kulowym 10-32.
Czterodrogowy zawór elektromagnetyczny – zasada działania
Co to jest czterodrogowy zawór elektromagnetyczny? Czterodrogowe zawory elektromagnetyczne posiadają dwa porty, po jednym w każdym kierunku, dla ciśnienia wylotowego z cylindra. Działają one na dwa sposoby – w stanie beznapięciowym odwracają połączenia, a w pozycji pod napięciem uwalniają ciśnienie. Z tego powodu są często stosowane w układach wydechowych w samochodach. Silnik parowy podwójnego działania jest częstym zastosowaniem tych zaworów.
Mniej kosztowne
Jeśli szukasz mniej kosztownego zaworu czterodrogowego, możesz zdecydować się na taki, który posiada cewkę elektromagnetyczną. Zawór ten jest umieszczony po przeciwnej stronie płytki 47 niż cewka 53, przyciągając ją do cewki, gdy jest ona pod napięciem. Zawór ten pozostaje na miejscu, dopóki druga cewka nie zostanie zasilona. Jest on dostępny zarówno w konfiguracji Lead Wire, jak i Plug-In Din. Poza tym można wybrać konfigurację z przełącznikiem jednobiegunowym-dwuprzerwowym.
Konstrukcja zaworu czterodrogowego składa się z korpusu zaworu z czterema portami i mnóstwem przejść. Każdy port komunikuje się z dwoma innymi poprzez przejścia. Każdy port wyposażony jest w zawór sterujący przepływem cieczy. Zawory są tak rozmieszczone, że jedno przejście z każdego portu jest otwarte, a drugie zamknięte. Zawory są tak skonstruowane, że płyn może przepływać w pożądanym kierunku.
Zaproponowano kilka konstrukcji zaworów czterodrogowych. Jednak wiele z nich jest nieporęcznych i drogich, a także mają większą przepustowość niż wymagana. Nie zawsze też są w stanie zadowalająco wykonać swoje zadanie. Dodatkowo mniejsze zawory nie są dostępne. Szczególnie drogie są te sterowane elektrycznie. Konieczne jest określenie rodzaju zaworu, który będzie odpowiedni do danego zastosowania. Jeśli jednak zawór czterodrogowy będzie używany w systemie wysokociśnieniowym, musi być kompatybilny z poziomem ciśnienia.
Zawory te mają różne sposoby okablowania. Jeśli szukasz zaworu czterodrogowego z czterema portami, musisz wziąć pod uwagę rodzaj siłowników dwustronnego działania, których będziesz używać. Cylinder jednostronnego działania będzie wymagał jednego zaworu czterodrogowego, a w przypadku cylindrów dwustronnego działania potrzebny będzie zawór równoważący. Port A jest podłączony do końcówki nasadki, a port B do końcówki pręta. Posiadanie spójnych połączeń portów jest pomocne podczas okablowania obwodu.
Większe możliwości sterowania
Zawór czterodrogowy ma trzy różne porty i oferuje więcej możliwości sterowania niż zawór jednodrogowy. Na przykład w siłowniku pneumatycznym podwójnego działania można indywidualnie sterować natężeniem przepływu w każdym porcie. Dzięki temu zawór jest idealny do sterowania prędkością siłownika pneumatycznego dwustronnego działania. Można również użyć zaworu 4-drogowego w serwomotorze, aby ułatwić zarządzanie przepływem płynu.
Maksymalną wydajność zaworu określa jego wartość Cvs lub Kvs, czyli maksymalne natężenie przepływu, jakie może obsłużyć przy określonym ciśnieniu i gęstości. Wartość ta będzie się zmieniać w zależności od szybkości otwierania i zamykania zaworu. Niezależnie od wydajności zaworu, wartość ta stanowi wskazówkę dla kontroli przepływu wody. Należy jednak pamiętać, że pojemność zaworu o niskim przepływie nie musi oznaczać, że zawór nie będzie działał, jeśli będzie potrzebny.
Zawór czterodrogowy jest integralną częścią wielu procesów przemysłowych, a elastyczność, jaką zapewnia, pozwala na bardziej precyzyjne sterowanie. Jego wszechstronność sprawia, że jest to idealny wybór do mieszania i dystrybucji. Port NO znajduje się na dole zaworu, więc jego położenie powinno być jasne na schemacie. Zmieniając rozmieszczenie portów, można również zobaczyć położenie portu NO. Można nawet odwrócić schemat zaworu, jeśli trzeba poznać prawidłowe położenie jego portu NO.
Zawór 4-drogowy jest ważnym elementem pompy mieszającej. Jego zaletą jest możliwość płynnej regulacji przepływu przy niskim i wysokim obciążeniu, a także kompatybilność z pompami o zmiennej prędkości obrotowej ESBE. Ponadto zawór 4-drogowy sprawdza się w pompach o zmiennej prędkości obrotowej, co zmniejsza zapotrzebowanie pompy na moc. W przypadku pompy o zmiennej prędkości obrotowej łatwo jest sterować przepływem przez zawór. Tak więc, gdy chcesz zoptymalizować wydajność swojej pompy, użyj zaworu czterodrogowego.
Zasada Bernoulliego
Zasada Bernoulliego jest prostą, ale głęboką koncepcją w mechanice płynów. Mówi ona, że prędkość płynu wzrasta wraz ze spadkiem ciśnienia i energii całkowitej. Pierwotnie zasada ta została opracowana przez Daniela Bernoulliego, który opublikował ją w 1738 roku. Później Leonhard Euler wyprowadził równanie zasady. Zasada ma zastosowanie do ustalonego przepływu płynu przez przewód stożkowy.
Zasada opiera się na idei, że gradient ciśnienia płynu jest iloczynem energii kinetycznej w obu stronach. W uproszczeniu zasada ta jest podstawą działania zaworu czterodrogowego. Płyny można również mierzyć za pomocą równania Bernoulliego. W przypadku płynu poruszającego się w rurze, jego natężenie przepływu jest iloczynem jego średniej prędkości (V) i pola przekroju poprzecznego (A), gdzie A jest polem przekroju poprzecznego naczynia. Pole to jest bezpośrednio związane ze średnicą (D) i promieniem (r) podniesionymi do kwadratu.
Zasada ta jest często stosowana w rzeczywistych aplikacjach. Dobrym przykładem jest gaźnik w silnikach tłokowych. Zwężka tworzy region niskiego ciśnienia w gardzieli rury. Zasada ta wyjaśnia również dlaczego zawór ze zwężką wykorzystuje dyszę de Lavala. Proces ten przekształca energię ciśnienia w prędkość i zamienia ją na siłę ciągu dzięki trzeciemu prawu ruchu Newtona.
W ogólności zawór czterodrogowy kontroluje pracę cylindra. W systemach hydraulicznych zawór czterodrogowy kieruje płyn pod ciśnieniem do jednego lub obu końców cylindra. W układach pneumatycznych płyn wyparty przez zawór przepływa z powrotem do linii powrotnej lub do atmosfery. Zasada ta ma zastosowanie w wielu gałęziach przemysłu. Zasady działania zaworów czterodrogowych opisano w następnym rozdziale.
Silniki parowe dwustronnego działania
Silnik parowy dwustronnego działania wykorzystuje zawór kierunkowy do sterowania zarówno wlotem, jak i wylotem pary. Ponieważ zawór kontroluje oba przepływy, para może dostarczyć dwa razy więcej mocy. Zawór przesuwa się w przód i w tył, co pozwala parze wejść do cylindra i wyjść z niego z przeciwnego kierunku. Ta konstrukcja zaworu oszczędza parę, zapobiegając nadmiernej ekspansji i dławieniu się cylindra podczas faz sprężania i wydechu.
Cylindry silnika parowego wykorzystują zasadę zaworu czterodrożnego, aby wytworzyć dwa razy więcej mocy niż sam tłok. Para przechodzi przez zawory cylindra, a następnie zmusza tłok do przepychania jej przez cylinder. Zawór wlotowy cylindra pozwala parze wejść do środka, a tłok wypycha ją na zewnątrz. Para jest następnie kierowana przez korbowód, który łączy tłok z kołami.
Zawory czterodrogowe są również znane jako zawory „X”. Mają one cztery lub pięć połączeń rurowych i po jednej kryzie. Zawory te na przemian otwierają i zamykają jedną kryzę na raz. Zawory trójdrożne są często używane w hydraulicznych układach sterowania, gdzie zawory czterodrożne są używane w siłownikach jedno- i dwukierunkowych. Ta zasada działania zaworu została opatentowana w 1923 roku przez Denisa Papina i od tego czasu została włączona do silników parowych jako standard.
Silnik parowy działa poprzez dostarczanie gorącej pary przez kocioł. Para rozszerza się pod wysokim ciśnieniem. W efekcie część energii cieplnej zamieniana jest na pracę, a reszta uwalniana jest w osobnych aparatach. W przypadku silnika parowego dwustronnego działania, część wody może się ulotnić, a część natychmiast zagotować. Niższe ciśnienie pozwala na zastosowanie lżejszego zbiornika ciśnieniowego, co zwiększa prędkość końcową.
Wysokoprzepływowe zawory dwudrogowe
Zawór wysokoprzepływowy Lee serii 296 wykorzystuje dwustopniowy poppet, aby zapewnić do dziewięciu razy większy przepływ niż w przypadku standardowej konfiguracji pilotowej. Jego innowacyjna konstrukcja cewki zapewnia niskie zużycie energii i szybki czas reakcji. Zawór ten, spełniający liczne normy przemysłowe i środowiskowe, sprawdził się w wymagających zastosowaniach. Zastosowania wysokociśnieniowe wymagają zaworów o dużych przepływach, a ten zawór spełnia te wymagania. Ten zawór jest również dostępny w różnych rozmiarach, od 1/2 cala NPT do jednego cala NPT.
Zawór kulowy Super Flow to duży, wszechstronny i ekonomiczny zawór, który może być używany do zasilania dwóch węży LDH lub jednego węża LDH z dwóch linii. Jego popychacze ze stali nierdzewnej i konstrukcja o niskim tarciu umożliwiają podawanie w dowolnym kierunku. Zawór kulowy Super Flow jest również wyposażony w regulowany zawór bezpieczeństwa. Może być również wyposażony w przyłącza NST i Storz, co umożliwia elastyczne konfiguracje. Zawór kulowy Super Flow jest dostępny w dwóch rozmiarach o wysokim przepływie i jest dostępny z przyłączem Storz lub NST.
Pilotowane zawory kątowe z gniazdem są obsługiwane przez jedno- lub dwukierunkowe siłowniki tłokowe. Zawory te są dostępne w dwóch materiałach, w zależności od temperatury otoczenia. Zawory odcinające Parker są przeznaczone do bezpiecznej obsługi powietrza, gazów i cieczy w zastosowaniach hydraulicznych, chłodniczych i lotniczych. Ich hydrauliczny zespół hamująco-podnoszący zapewnia łatwą, bezpieczną obsługę gazów i cieczy. Miniaturowy zawór kulowy Beswick oferuje zwiększony przepływ w porównaniu z zaworem kulowym 10-32.
Podobne tematy